Lovforslaget forventes fremsat af erhvervs-og vækstministeren i efteråret 2016, så Danmark kan få en ny markedsføringslov i sommeren 2017.
Lovforslaget indeholder såvel en videreførelse af en række rent danske bestemmelser som bestemmelser, hvor der foreslås en meget direktivnær implementering i forhold til relevante direktiver, for eksempel direktivet om urimelig handelspraksis, som lovforslaget genimplementerer.
Finansielle virksomheder
I forhold til de finansielle virksomheder er Finansrådet tilfreds med, at lovforslaget indeholder en præcisering af kompetencefordelingen mellem Finanstilsynet og Forbrugerombudsmanden.
I forhold til de finansielle virksomheder er Finansrådet tilfreds med, at lovforslaget indeholder en præcisering af kompetencefordelingen mellem Finanstilsynet og Forbrugerombudsmanden.
-Konkret betyder det, at hvis en finansiel virksomhed har søgt råd i Finanstilsynet og har indrettet sin virksomhed efter rådet, kan Forbrugerombudsmanden ikke efterfølgende anlægge straffesag mod virksomheden, hvis Forbrugerombudsmanden ikke er enig i det råd, tilsynet har givet, siger juridisk direktør Kenneth Joensen og fortsætter:
-Den præcisering er vi tilfredse med, og det vil give større retssikkerhed for virksomhederne, slutter Kenneth Joensen.
De to myndigheder har fælles kompetence i forhold til sager om blandt andet prisoplysninger, vildledende handlinger og udeladelser i markedsføring.