Rapporten 'Digital Tryghed' fra Forbrugerådet Tænk og Trygfonden præsenterer resultaterne af en række interviews med eksperter der har indsigt i, hvilke digitale udfordringer forbrugerne står overfor i disse år.
Gevinst i hverdagen
I Finansrådet omfavner man digitaliseringen og glæder sig over de teknologiske fremskridt, der er med til at gøre hverdagen nemmere for kunderne i bankerne.
- Den øgede digitalisering er en stor gevinst for samfundet og danskerne, som får nye teknologiske muligheder til brug i hverdagen. Se bare på, hvor nemt det er blevet at håndtere sin privatøkonomi med netbank, mobil bank, MobilePay, Swipp og de nye muligheder for kontaktløs betaling i supermarkederne, siger digitaliseringsdirektør Michael Busk-Jepsen fra Finansrådet.
Udfordringer
Rapporten sætter fokus på de udfordringer, som opstår i kølvandet på en øget digitalisering. Det er helt afgørende, at lovgivning, it-løsninger og brugernes kompetencer hele tiden følger med.
- De danske banker har i disse år stor fokus på cybersikkerhed. Bankernes it-løsninger er en hjælp i hverdagen, men det er klart, at det samtidig er nødvendigt at sikre beskyttelsen af brugernes personfølsomme oplysninger, og det har både banker og kunder et ansvar for, siger Michael Busk-Jepsen.
- Vi opfordrer altid kunderne til at være opmærksomme på, hvor de efterlader digitale spor, og til ikke at udlevere følsomme oplysninger til afsendere, de ikke kender. I takt med at digitaliseringen buldrer afsted, så er vi også nødt til hele tiden at skabe nye løsninger for sikkerhed, slutter Michael Busk-Jepsen.