Nyheder Høringssvar Presse Udgivelser og pjecer Aktiviteter Om os Extranet
English
Logo
  • Aktuelt
    AKTUELLE EMNER
    Bekæmpelse af svindel Bæredygtig finans
    Det digitale samfund Forebyggelse af hvidvask
    Konkurrence Kriminalitet
    NYHEDER
    Nyheder Analyser
    Se alle emner
  • Gode råd
    Bolig & Realkredit
    Forstå dit realkreditlån Køb af bolig Sådan klager du over dit realkreditinstitut Den danske realkreditmodel
    Bank & privatøkonomi
    Lån i banken Forbered din finansielle fremtid Adgang til kontanter Indsigelse ved brug af betalingskort Sådan skifter du bank Sådan opretter du en erhvervskonto Sådan klager du over din bank Sammenlign bankernes priser Gældsrådgivning Derfor spørger banken om ID
    Investering
    Investering - om at investere Investeringsfonde Sådan klager du over din investeringsfond Investering i aktier og obligationer Skat og investering
    Det digitale samfund
    Sikkerhed på nettet Stop bankrøveriet i din egen stue
    Se alle gode råd
  • Tal & data
    Bolig & Realkredit
    Boligmarkedsstatistikken Boligudbudsstatistik Udlånsstatistik Restancer Flere tal om realkredit Udgivelseskalender for statistikker
    Bank & økonomi
    Finanssektorens bidrag til samfundet Svindel med netbank og betalinger Regnskabs- og nøgletal Kriminalitet og hvidvask Institutter, filialer & ansatte
    Renter
    Aktuel rente ved udbetaling af ratepension De danske referencerenter Ny risikofri referencerente for det danske kronemarked
    Investering
    Afkast, risiko og omkostninger Lukkede fonde Active share and tracking error Forklaring til statistikker Statistikker i Excel
  • Fagområder
    Fagområder
    Analyse Bank Europapolitik
    Investering Kapitalmarked Realkredit
  • Vælg site
    Arbejdsgiver
  • Aktuelt
    AKTUELLE EMNER
    Bekæmpelse af svindel Bæredygtig finans
    Det digitale samfund Forebyggelse af hvidvask
    Konkurrence Kriminalitet
    NYHEDER
    Nyheder Analyser
  • Gode råd
    Bolig & Realkredit
    Forstå dit realkreditlån Køb af bolig Sådan klager du over dit realkreditinstitut Den danske realkreditmodel
    Bank & privatøkonomi
    Lån i banken Forbered din finansielle fremtid Adgang til kontanter Indsigelse ved brug af betalingskort Sådan skifter du bank Sådan opretter du en erhvervskonto Sådan klager du over din bank Sammenlign bankernes priser Gældsrådgivning Derfor spørger banken om ID
    Investering
    Investering - om at investere Investeringsfonde Sådan klager du over din investeringsfond Investering i aktier og obligationer Skat og investering
    Det digitale samfund
    Sikkerhed på nettet Stop bankrøveriet i din egen stue
  • Tal & data
    Bolig & Realkredit
    Boligmarkedsstatistikken Boligudbudsstatistik Udlånsstatistik Restancer Flere tal om realkredit Udgivelseskalender for statistikker
    Bank & økonomi
    Finanssektorens bidrag til samfundet Svindel med netbank og betalinger Regnskabs- og nøgletal Kriminalitet og hvidvask Institutter, filialer & ansatte
    Renter
    Aktuel rente ved udbetaling af ratepension De danske referencerenter Ny risikofri referencerente for det danske kronemarked
    Investering
    Afkast, risiko og omkostninger Lukkede fonde Active share and tracking error Forklaring til statistikker Statistikker i Excel
  • Fagområder
    Fagområder
    Analyse Bank Europapolitik
    Investering Kapitalmarked Realkredit
  • Arbejdsgiver
  • Nyheder
  • Høringssvar
  • Presse
  • Udgivelser og pjecer
  • Aktiviteter
  • Om os
  • Extranet
  • Du er her:
  • Forside
  • Nyheder
  • Færre kunder klager - og bankerne efterlever alle afgørelser

Færre kunder klager - og bankerne efterlever alle afgørelser

Publiceret 08-02-2016
Færre kunder klager - og bankerne efterlever alle afgørelser

En gennemgang af alle klager i 2015 viser, at det samlede antal klager i Pengeinstitutankenævnet er faldende. Antallet af klager toppede i 2009 med 1.304, mens det i 2015 er faldet med 2/3 dele ned til i alt 431 klager. 

-I kølvandet på finanskrisen steg antallet af sager i Pengeinstitutankenævnet kraftigt. Siden 2009 er udviklingen vendt, og ankenævnet modtager nu langt færre klager. Det er positivt, og vi tager det som udtryk for, at kunderne er mere tilfredse med bankernes rådgivning og ydelser i øvrigt, siger juridisk direktør i Finansrådet Kenneth Joensen. 

Han påpeger desuden, at 431 klager ikke er mange set i forhold til, hvor mange tusindvis af kunder, der hver dag året rundt, får råd og vejledning i landets banker. 
 
 

Bankerne efterlever afgørelserne

Kilde: Pengeinstitutankenævnet og Finansrådet. 
 
For andet år i træk efterlever bankerne alle afgørelserne fra Pengeinstitutankenævnet. 
 
-At bankerne efterlever afgørelserne fra Pengeinstitutankenævnet er med til at skabe tillid mellem bank og kunde, og vi er derfor glade for, at vi nu for andet år i træk kan sætte kryds ud for, at alle afgørelser efterleves, siger Kenneth Joensen. 
 
Tallene viser, at 30 ud af 431 kunder fik helt eller delvist medhold i deres klage til Pengeinstitutankenævnet.
 
 

Baggrund: 

Pengeinstitutankenævnet er et klageorgan for private bankkunder, der vil klage over dårlig eller mangelfuld rådgivning. Ankenævnet har et formandskab bestående af en højesteretsdommer, samt en landsdommer og en byretsdommer. En af de tre fra formandsskabet behandler altid klagen sammen med fire andre, der er udpeget af henholdsvis Forbrugerrådet og Finansrådet. 
 
 
Kilde: Pengeinstitutankenævnet og Finansrådet.
 
 

Følg Finans Danmark

Finans Danmark  Amaliegade 7  1256 København K  Tlf.: 3370 1000  mail@finansdanmark.dk

  • Nyhedsbrevstilmelding
  • Cookiepolitik
  • Disclaimer
  • Privatlivspolitik