Nyheder Høringssvar Presse Udgivelser og pjecer Aktiviteter Om os Extranet
English
Logo
  • Aktuelt
    AKTUELLE EMNER
    Bekæmpelse af svindel Bæredygtig finans
    Det digitale samfund Forebyggelse af hvidvask
    Konkurrence Kriminalitet
    NYHEDER
    Nyheder Analyser
    Se alle emner
  • Gode råd
    Bolig & Realkredit
    Forstå dit realkreditlån Køb af bolig Sådan klager du over dit realkreditinstitut Den danske realkreditmodel
    Bank & privatøkonomi
    Lån i banken Forbered din finansielle fremtid Adgang til kontanter Indsigelse ved brug af betalingskort Sådan skifter du bank Sådan opretter du en erhvervskonto Sådan klager du over din bank Sammenlign bankernes priser Gældsrådgivning Derfor spørger banken om ID
    Investering
    Investering - om at investere Investeringsfonde Sådan klager du over din investeringsfond Investering i aktier og obligationer Skat og investering
    Det digitale samfund
    Sikkerhed på nettet Stop bankrøveriet i din egen stue
    Se alle gode råd
  • Tal & data
    Bolig & Realkredit
    Boligmarkedsstatistikken Boligudbudsstatistik Udlånsstatistik Restancer Flere tal om realkredit Udgivelseskalender for statistikker
    Bank & økonomi
    Finanssektorens bidrag til samfundet Svindel med netbank og betalinger Regnskabs- og nøgletal Kriminalitet og hvidvask Institutter, filialer & ansatte
    Renter
    Aktuel rente ved udbetaling af ratepension De danske referencerenter Ny risikofri referencerente for det danske kronemarked
    Investering
    Afkast, risiko og omkostninger Lukkede fonde Active share and tracking error Forklaring til statistikker Statistikker i Excel
  • Fagområder
    Fagområder
    Analyse Bank Europapolitik
    Investering Kapitalmarked Realkredit
  • Vælg site
    Arbejdsgiver
  • Aktuelt
    AKTUELLE EMNER
    Bekæmpelse af svindel Bæredygtig finans
    Det digitale samfund Forebyggelse af hvidvask
    Konkurrence Kriminalitet
    NYHEDER
    Nyheder Analyser
  • Gode råd
    Bolig & Realkredit
    Forstå dit realkreditlån Køb af bolig Sådan klager du over dit realkreditinstitut Den danske realkreditmodel
    Bank & privatøkonomi
    Lån i banken Forbered din finansielle fremtid Adgang til kontanter Indsigelse ved brug af betalingskort Sådan skifter du bank Sådan opretter du en erhvervskonto Sådan klager du over din bank Sammenlign bankernes priser Gældsrådgivning Derfor spørger banken om ID
    Investering
    Investering - om at investere Investeringsfonde Sådan klager du over din investeringsfond Investering i aktier og obligationer Skat og investering
    Det digitale samfund
    Sikkerhed på nettet Stop bankrøveriet i din egen stue
  • Tal & data
    Bolig & Realkredit
    Boligmarkedsstatistikken Boligudbudsstatistik Udlånsstatistik Restancer Flere tal om realkredit Udgivelseskalender for statistikker
    Bank & økonomi
    Finanssektorens bidrag til samfundet Svindel med netbank og betalinger Regnskabs- og nøgletal Kriminalitet og hvidvask Institutter, filialer & ansatte
    Renter
    Aktuel rente ved udbetaling af ratepension De danske referencerenter Ny risikofri referencerente for det danske kronemarked
    Investering
    Afkast, risiko og omkostninger Lukkede fonde Active share and tracking error Forklaring til statistikker Statistikker i Excel
  • Fagområder
    Fagområder
    Analyse Bank Europapolitik
    Investering Kapitalmarked Realkredit
  • Arbejdsgiver
  • Nyheder
  • Høringssvar
  • Presse
  • Udgivelser og pjecer
  • Aktiviteter
  • Om os
  • Extranet
  • Du er her:
  • Forside
  • Nyheder
  • Forslag til lov om markedsføring

Forslag til lov om markedsføring

Publiceret 24-08-2016
Forslag til lov om markedsføring

Som det blev anført under udvalgets arbejde, så mener vi, at det er uhensigtsmæssigt at artikel 11 i boligkreditdirektivet implementeres to gange i dansk lovgivning. Boligkreditdirektivet er gennemført i dansk ret i bekendtgørelse om god skik for boligkredit. Hvis direktivet gennemføres to steder, er der risiko for, at der senere kan ske en ændring et af stederne, eller at fortolkningen af reglerne bliver forskellig. Dermed bliver det sværere for finansielle virksomheder at efterleve reglerne. Så ud fra en retssikkerhedsmæssig betragtning finder vi det betænkeligt, at der er to tilsynsmyndigheder på det finansielle område, herunder med den virkning at to offentlige tilsynsmyndigheder med kompetence inden for samme regelsæt har mulighed for at forfølge den samme sag flere gange.

Det skyldes blandt andet, at Forbrugerombudsmanden deltager i Finanstilsynets bestyrelsesmøder, men hvor Forbrugerombudsmanden fortsat har mulighed for at politianmelde en virksomhed i tilfælde, hvor Finanstilsynets bestyrelse ikke har fundet det nødvendigt. Siden lovændringen i 2013 har Finanstilsynet fået en selvstændig bestyrelse uden deltagelse af de finansielle organisationer og med deltagelse af Forbrugerombudsmanden. Derfor mener vi ikke, at Forbrugerombudsmanden skal tage sager op, som Finanstilsynets bestyrelse har besluttet at afslutte.

Vi har forståelse for Forbrugerombudsmandens ønske om fortsat at have kompetence til at tage sager op på det finansielle område, men det kunne løses på andre måder.

Derfor mener vi fortsat, at reglerne for markedsføring af boligkreditaftaler skal fremgå af bekendtgørelse om god skik for boligkredit.

Vi ser med tilfredshed, at det af bemærkningerne til § 1 fremgår, at

"Hvis en virksomhed har indrettet sig i henhold til en tilkendegivelse fra en specialmyndighed, f.eks. Finanstilsynet, om en bestemt retstilstand, vil Forbrugerombudsmanden anse virksomheden for at være i god tro. I sådanne tilfælde vil Forbrugerombudsmanden af retssikkerhedsmæssige årsager ikke strafforfølge virksomheden for handlinger, som virksomheden har foretaget i tillid til tilkendegivelsen."

§ 18, stk. 1, nr. 6, 7 og 8 - Relevante oplysninger

Det fremgår, at der skal oplyses om løbetiden, ydelsernes størrelse og det samlede beløb, hvor det er relevant . Det fremgår imidlertid ikke, hvornår det ikke vil være relevant at give disse oplysninger. Der er behov for en præcisering af, om der er tilfælde, hvor det ikke vil være relevant at oplyse.

§ 18, stk. 2 - Standardoplysninger

Det er et krav i udkastet, at standardoplysningerne i stk. 1. skal vises ved hjælp af et repræsentativt eksempel med anvendelse af de af erhvervs- og vækstministerens fastsatte standardforudsætninger. Af bemærkningerne fremgår det, at det er de forudsætninger, der fremgår af bilag 3 til bekendtgørelsen om god skik.

Det giver ikke mening at kræve, at markedsføring altid skal foregå med udgangspunkt i de forudsætninger, der fremgår af dette bilag. Forudsætningerne er inspireret af de forudsætninger, der fremgår af bekendtgørelse om information til forbrugere om priser mv. i pengeinstitutter. I denne bekendtgørelsen skal forudsætningerne imidlertid kun benyttes i forbindelse med de oplysninger, der skal gives i henhold til §§ 3-7 og som skal gives i pengeinstituttets forretningslokale ved skiltning eller på anden tilsvarende tydelig måde samt på instituttets eventuelle hjemmeside.

I samme bekendtgørelse er der også krav til de oplysninger, der skal gives i markedsføringsmateriale. Disse krav indeholder imidlertid ikke krav om brug af standardforudsætningerne.

Det er meget uhensigtsmæssigt, hvis man ved markedsføring af fx et realkreditlån, hvor man vil markedsføre muligheden for at få et billigt lån til køb af en lille bil skal anvende standardforudsætningen, at der er tale om et lån på 500.000 kr. med en løbetid på 30 år, når det relevante lån ville være et lån på 150.000 kr. med en løbetid på 10 år. Lige så vel som det vil være uhensigtsmæssigt, hvis der er tale om markedsføring af muligheden for at købe en villa i hovedstadsområdet.

Hvis de beregnere etc. som institutterne stiller til rådighed for forbrugerne på deres hjemmesider betragtes som markedsføring, bør de oplysninger, der skal gives i henhold til § 18, være beregnet på baggrund af de tal, som kunden beregner på, og ikke på baggrund af standardforudsætninger. 

Standardforudsætningerne giver kun mening, når man taler om almindelige prisoplysninger i forretningslokalet eller på hjemmesiden, men ikke ved almindelig markedsføring.

Det må være det enkelte institut, der afgør, hvor store lån de vil reklamere for og med hvilken løbetid, men de standardoplysninger, der kræves i stk. 1, skal selvfølgelig anføres.     

§ 18, stk. 2 - Placering på fremtrædende plads

Forbrugerombudsmanden sendte den 8. oktober 2015 en vejledning til § 14a i markedsføringsloven i høring. I den forbindelse gjorde vi opmærksom på, at kravet om, at oplysninger skal gives "på en fremtrædende plads", kan være vanskeligt at forene med den teknologiske udvikling. I vejledningen er der lagt op til, at:

"Ved markedsføring på hjemmesider vil kravet om ”fremtrædende måde” ikke være opfyldt, hvis forbrugeren skal foretage sig noget aktivt for at finde og se standardoplysningerne. Kravet er derfor ikke opfyldt, hvis oplysningerne står i et link (”et klik væk”). Kravet er heller ikke opfyldt, hvis forbrugeren fx skal scrolle ned eller køre curseren henover et tal eller scrolle ned nederst på siden efter en række andre informationer for at få øje på standardoplysningerne."

Vi gør fortsat opmærksom på, at kravet om, at alting skal ligge på første side, ikke er konformt med den digitale udvikling. Det er heller ikke overskueligt for låntagerne. Forbrugerne tilgår institutternes hjemmesider og markedsføringsmateriale via smartphone, tablet og pc, og de forskellige enheder har forskellige skærmstørrelser. Desuden kan den opsætning, som forbrugeren benytter have betydning for det viste billede.

Derfor vil det i flere tilfælde være i forbrugerens interesse at få vist flere skærmbilleder med færre informationer på hver end et samlet billede.

Det bør være mere afgørende, om oplysningerne på hjemmesiden er åbenbar end om alle oplysninger ligger forrest.

Vi uddyber naturligvis gerne, hvis der er spørgsmål til vores bemærkninger.

 

Følg Finans Danmark

Finans Danmark  Amaliegade 7  1256 København K  Tlf.: 3370 1000  mail@finansdanmark.dk

  • Nyhedsbrevstilmelding
  • Cookiepolitik
  • Disclaimer
  • Privatlivspolitik