Nyheder Høringssvar Presse Udgivelser og pjecer Aktiviteter Om os Extranet
English
Logo
  • Aktuelt
    AKTUELLE EMNER
    Bekæmpelse af svindel Bæredygtig finans
    Det digitale samfund Forebyggelse af hvidvask
    Konkurrence Kriminalitet
    NYHEDER
    Nyheder Analyser
    Se alle emner
  • Gode råd
    Bolig & Realkredit
    Forstå dit realkreditlån Køb af bolig Sådan klager du over dit realkreditinstitut Den danske realkreditmodel
    Bank & privatøkonomi
    Lån i banken Forbered din finansielle fremtid Adgang til kontanter Indsigelse ved brug af betalingskort Sådan skifter du bank Sådan opretter du en erhvervskonto Sådan klager du over din bank Sammenlign bankernes priser Gældsrådgivning Derfor spørger banken om ID
    Investering
    Investering - om at investere Investeringsfonde Sådan klager du over din investeringsfond Investering i aktier og obligationer Skat og investering
    Det digitale samfund
    Sikkerhed på nettet Stop bankrøveriet i din egen stue
    Se alle gode råd
  • Tal & data
    Bolig & Realkredit
    Boligmarkedsstatistikken Boligudbudsstatistik Udlånsstatistik Restancer Flere tal om realkredit Udgivelseskalender for statistikker
    Bank & økonomi
    Finanssektorens bidrag til samfundet Svindel med netbank og betalinger Regnskabs- og nøgletal Kriminalitet og hvidvask Institutter, filialer & ansatte
    Renter
    Aktuel rente ved udbetaling af ratepension De danske referencerenter Ny risikofri referencerente for det danske kronemarked
    Investering
    Afkast, risiko og omkostninger Lukkede fonde Active share and tracking error Forklaring til statistikker Statistikker i Excel
  • Fagområder
    Fagområder
    Analyse Bank Europapolitik
    Investering Kapitalmarked Realkredit
  • Vælg site
    Arbejdsgiver
  • Aktuelt
    AKTUELLE EMNER
    Bekæmpelse af svindel Bæredygtig finans
    Det digitale samfund Forebyggelse af hvidvask
    Konkurrence Kriminalitet
    NYHEDER
    Nyheder Analyser
  • Gode råd
    Bolig & Realkredit
    Forstå dit realkreditlån Køb af bolig Sådan klager du over dit realkreditinstitut Den danske realkreditmodel
    Bank & privatøkonomi
    Lån i banken Forbered din finansielle fremtid Adgang til kontanter Indsigelse ved brug af betalingskort Sådan skifter du bank Sådan opretter du en erhvervskonto Sådan klager du over din bank Sammenlign bankernes priser Gældsrådgivning Derfor spørger banken om ID
    Investering
    Investering - om at investere Investeringsfonde Sådan klager du over din investeringsfond Investering i aktier og obligationer Skat og investering
    Det digitale samfund
    Sikkerhed på nettet Stop bankrøveriet i din egen stue
  • Tal & data
    Bolig & Realkredit
    Boligmarkedsstatistikken Boligudbudsstatistik Udlånsstatistik Restancer Flere tal om realkredit Udgivelseskalender for statistikker
    Bank & økonomi
    Finanssektorens bidrag til samfundet Svindel med netbank og betalinger Regnskabs- og nøgletal Kriminalitet og hvidvask Institutter, filialer & ansatte
    Renter
    Aktuel rente ved udbetaling af ratepension De danske referencerenter Ny risikofri referencerente for det danske kronemarked
    Investering
    Afkast, risiko og omkostninger Lukkede fonde Active share and tracking error Forklaring til statistikker Statistikker i Excel
  • Fagområder
    Fagområder
    Analyse Bank Europapolitik
    Investering Kapitalmarked Realkredit
  • Arbejdsgiver
  • Nyheder
  • Høringssvar
  • Presse
  • Udgivelser og pjecer
  • Aktiviteter
  • Om os
  • Extranet
  • Du er her:
  • Forside
  • Nyheder
  • Vejledning om markedsføring af forbrugerkredit – oplysningskrav i markedsføringslovens § 14 a

Vejledning om markedsføring af forbrugerkredit

Publiceret 23-11-2015
Høringssvar
Oplysningskrav i markedsføringslovens § 14 a

 

Vi takker for muligheden for at komme med bemærkninger til vejledning om markedsføringslovens 14a, der er en helt central bestemmelse for markedsføring af realkreditlån.

Kravene i markedsføringslovens regler medfører et stort antal oplysninger til forbrugere på et tidspunkt i processen, hvor forbrugerne er ved at undersøge mulighederne for låneoptagelse. Vi bakker op om, at låntagerne skal have et godt udgangspunkt for at træffe deres beslutninger, men vi må samtidig konstatere, at alene mængden af informationer kan gøre det sværere for forbrugerne at få et overblik.

Det er positivt, at der kommer links i den elektroniske version af vejledningen, der gør det lettere at anvende den. Derudover har vi følgende bemærkninger:

Låneberegnere
Nederst på side 11 fremgår det, at en virksomheds hjemmesider med prissammenligninger af forskellige kreditgiveres forbrugerkreditter, er markedsføring af forbrugerkreditter. Derfor skal der, for hver prissammenligning på hjemmesiden, gives kreditoplysninger efter § 14 a, stk. 2. Det skal præciseres, at bestemmelsen ikke gælder for f.eks. brancheorganisationers prisoplysning, der gives efter ønske fra forbrugerorganisationer eller offentlige myndigheder.

Det præciseres også, hvordan låneberegnere på en fremtrædende plads skal give standardoplysningerne på side 18. Her fremgår det, at " En låneberegner på en hjemmeside, hvor alle standardoplysningerne er vist fremtrædende og skifter, alt efter hvilken ydelse eller løbetid forbrugeren vælger, vil altid være et repræsentativt eksempel. "

Det er vigtigt, at der fortsat er et vist råderum for det enkelte institut for, hvordan beregnerne på egne hjemmesider designes og sættes op.

Vi kan se en udfordring i, at det repræsentative eksempel skal stå alene samtidig med at der kan være informationer, der skal oplyses efter § 3 om vildledning. Det kræver en del plads at skulle opfylde begge bestemmelser og dermed bliver det svært at imødekomme kravet om, at låntager skal præsenteres for alle informationer på første side og uden af scrolle ned.

Placering på fremtrædende plads
Det præciseres i vejledningen på side 17, at kravet om oplysninger " på en fremtrædende plads ikke vil være opfyldt, hvis forbrugeren skal foretage sig noget aktivt for at finde og se standardoplysningerne. Kravet er derfor ikke opfyldt, hvis oplysningerne står i et link (”et klik væk”), eller hvis forbrugeren skal scrolle ned eller køre curseren henover et tal for at få øje på oplysningerne. "

Kravet om, at alting skal ligge på første side er ikke konformt med den digitale udvikling. Det vil heller ikke være overskueligt for låntagerne, hvis det bliver tilfældet. Derfor er det mere afgørende, om vejen til oplysningerne på hjemmesiden er åbenbar end om alle oplysninger ligger forrest.

Endelige afhænger visningen af institutternes hjemmesider også af, hvilken skærmstørrelse og opsætning låntageren benytter. Vi ser en udvikling, hvor flere bruger smartphone, tablet eller PC for at hente oplysninger. Derfor kan der være tilfælde, hvor der skal scrolles ned eller klikkes videre til en ny side, fordi låntagers opsætning forudsætter det. Det skal myndighedernes krav til private virksomheder tage højde for.


Vi ser frem til en tilpasning af vejledningen på baggrund heraf og vi uddyber naturligvis gerne vores bemærkninger.

 

 

Følg Finans Danmark

Finans Danmark  Amaliegade 7  1256 København K  Tlf.: 3370 1000  mail@finansdanmark.dk

  • Nyhedsbrevstilmelding
  • Cookiepolitik
  • Disclaimer
  • Privatlivspolitik