Nyheder Høringssvar Presse Udgivelser og pjecer Aktiviteter Om os Extranet
English
Logo
  • Aktuelt
    AKTUELLE EMNER
    Bekæmpelse af svindel Bæredygtig finans
    Det digitale samfund Forebyggelse af hvidvask
    Konkurrence Kriminalitet
    NYHEDER
    Nyheder Analyser
    Se alle emner
  • Gode råd
    Bolig & Realkredit
    Forstå dit realkreditlån Køb af bolig Sådan klager du over dit realkreditinstitut Den danske realkreditmodel
    Bank & privatøkonomi
    Lån i banken Forbered din finansielle fremtid Adgang til kontanter Indsigelse ved brug af betalingskort Sådan skifter du bank Sådan opretter du en erhvervskonto Sådan klager du over din bank Sammenlign bankernes priser Gældsrådgivning Derfor spørger banken om ID
    Investering
    Investering - om at investere Investeringsfonde Sådan klager du over din investeringsfond Investering i aktier og obligationer Skat og investering
    Det digitale samfund
    Sikkerhed på nettet Stop bankrøveriet i din egen stue
    Se alle gode råd
  • Tal & data
    Bolig & Realkredit
    Boligmarkedsstatistikken Boligudbudsstatistik Udlånsstatistik Restancer Flere tal om realkredit Udgivelseskalender for statistikker
    Bank & økonomi
    Finanssektorens bidrag til samfundet Svindel med netbank og betalinger Regnskabs- og nøgletal Kriminalitet og hvidvask Institutter, filialer & ansatte
    Renter
    Aktuel rente ved udbetaling af ratepension De danske referencerenter Ny risikofri referencerente for det danske kronemarked
    Investering
    Afkast, risiko og omkostninger Lukkede fonde Active share and tracking error Forklaring til statistikker Statistikker i Excel
  • Fagområder
    Fagområder
    Analyse Bank Europapolitik
    Investering Kapitalmarked Realkredit
  • Vælg site
    Arbejdsgiver
  • Aktuelt
    AKTUELLE EMNER
    Bekæmpelse af svindel Bæredygtig finans
    Det digitale samfund Forebyggelse af hvidvask
    Konkurrence Kriminalitet
    NYHEDER
    Nyheder Analyser
  • Gode råd
    Bolig & Realkredit
    Forstå dit realkreditlån Køb af bolig Sådan klager du over dit realkreditinstitut Den danske realkreditmodel
    Bank & privatøkonomi
    Lån i banken Forbered din finansielle fremtid Adgang til kontanter Indsigelse ved brug af betalingskort Sådan skifter du bank Sådan opretter du en erhvervskonto Sådan klager du over din bank Sammenlign bankernes priser Gældsrådgivning Derfor spørger banken om ID
    Investering
    Investering - om at investere Investeringsfonde Sådan klager du over din investeringsfond Investering i aktier og obligationer Skat og investering
    Det digitale samfund
    Sikkerhed på nettet Stop bankrøveriet i din egen stue
  • Tal & data
    Bolig & Realkredit
    Boligmarkedsstatistikken Boligudbudsstatistik Udlånsstatistik Restancer Flere tal om realkredit Udgivelseskalender for statistikker
    Bank & økonomi
    Finanssektorens bidrag til samfundet Svindel med netbank og betalinger Regnskabs- og nøgletal Kriminalitet og hvidvask Institutter, filialer & ansatte
    Renter
    Aktuel rente ved udbetaling af ratepension De danske referencerenter Ny risikofri referencerente for det danske kronemarked
    Investering
    Afkast, risiko og omkostninger Lukkede fonde Active share and tracking error Forklaring til statistikker Statistikker i Excel
  • Fagområder
    Fagområder
    Analyse Bank Europapolitik
    Investering Kapitalmarked Realkredit
  • Arbejdsgiver
  • Nyheder
  • Høringssvar
  • Presse
  • Udgivelser og pjecer
  • Aktiviteter
  • Om os
  • Extranet
  • Du er her:
  • Forside
  • Nyheder
  • Nul netbankindbrud

Nul netbankindbrud

Publiceret 18-09-2014
Nul netbankindbrud

Den seneste opgørelse over netbankindbrud er perfekt, -men, siger Finansrådets seniorkonsulent Henriette Rolskov, -det betyder dog langt fra, at de it-kriminelle er holdt op med at forsøge at svindle penge fra bankkunderne.

 

-Vi kan registrere at de kriminelle har skiftet fokus og metode. Via e-mail-henvendelser forsøger de nu at narre kunderne til at udlevere fortrolige oplysninger, herunder et billede af kundens nøglekort, for derefter selv at gennemføre transaktioner i kundens sted, fortæller Henriette Rolskov. 
 
Ifølge seniorkonsulenten lykkes de kriminelle desværre alt for ofte med deres forehavende. 
 
-Denne meget enkle form for tyveri er blevet en god forretning for de kriminelle. De behøver end ikke forsøge at hacke sig igennem de komplicerede systemer, de kan nøjes med at spørge kunden direkte om alle sikkerhedskoder, siger Henriette Rolskov og giver følgende råd til, hvordan kunderne kan gardere sig mod de kriminelles fremgangsmåde:
 

Gode råd 

-Hvis du som kunde modtager en e-mail, der beder dig om at give oplysninger om din netbank, kort eller konti eller anden personlig og fortrolig information, skal du slette den og under ingen omstændigheder svare eller klikke på et eventuelt link. Du må aldrig afgive dine oplysninger – heller ikke selv om der står, at det kan have ubehagelige konsekvenser for dig. Dine oplysninger vil blive misbrugt, hvis du afgiver dem. Hvis du er i tvivl, så ring til din bank, de vil nogle gange gerne have en videresendt kopi af svindelmailen.
________________________________________________ 


Svindlernes e-mails

- Du kan kende en falsk e-mail ved, at den ofte begynder med en upersonlig indledning som eksempelvis ”Kære kunde”. 
 
- Eksempler på falske overskrifter på falske mails i omløb:
  • ”Nets vigtigt budskab”
  • ”Du konto skal opdateres.!”
  • ”[NemID] Haster handling påkrævet”
  • ”opdatere dine oplysninger”
  • ”Opdater din konto”
  • ”Dit aktive nøglekort er spærret !”
 
Statistik over netbankindbrud

Følg Finans Danmark

Finans Danmark  Amaliegade 7  1256 København K  Tlf.: 3370 1000  mail@finansdanmark.dk

  • Nyhedsbrevstilmelding
  • Cookiepolitik
  • Disclaimer
  • Privatlivspolitik