Den seneste opgørelse over netbankindbrud er perfekt, -men, siger Finansrådets seniorkonsulent Henriette Rolskov, -det betyder dog langt fra, at de it-kriminelle er holdt op med at forsøge at svindle penge fra bankkunderne.
-Vi kan registrere at de kriminelle har skiftet fokus og metode. Via e-mail-henvendelser forsøger de nu at narre kunderne til at udlevere fortrolige oplysninger, herunder et billede af kundens nøglekort, for derefter selv at gennemføre transaktioner i kundens sted, fortæller Henriette Rolskov.
Ifølge seniorkonsulenten lykkes de kriminelle desværre alt for ofte med deres forehavende.
-Denne meget enkle form for tyveri er blevet en god forretning for de kriminelle. De behøver end ikke forsøge at hacke sig igennem de komplicerede systemer, de kan nøjes med at spørge kunden direkte om alle sikkerhedskoder, siger Henriette Rolskov og giver følgende råd til, hvordan kunderne kan gardere sig mod de kriminelles fremgangsmåde:
Gode råd
-Hvis du som kunde modtager en e-mail, der beder dig om at give oplysninger om din netbank, kort eller konti eller anden personlig og fortrolig information, skal du slette den og under ingen omstændigheder svare eller klikke på et eventuelt link. Du må aldrig afgive dine oplysninger – heller ikke selv om der står, at det kan have ubehagelige konsekvenser for dig. Dine oplysninger vil blive misbrugt, hvis du afgiver dem. Hvis du er i tvivl, så ring til din bank, de vil nogle gange gerne have en videresendt kopi af svindelmailen.
________________________________________________
Svindlernes e-mails
- Du kan kende en falsk e-mail ved, at den ofte begynder med en upersonlig indledning som eksempelvis ”Kære kunde”.
- Eksempler på falske overskrifter på falske mails i omløb:
- ”Nets vigtigt budskab”
- ”Du konto skal opdateres.!”
- ”[NemID] Haster handling påkrævet”
- ”opdatere dine oplysninger”
- ”Opdater din konto”
- ”Dit aktive nøglekort er spærret !”