Nyheder Høringssvar Presse Udgivelser og pjecer Aktiviteter Om os Extranet
English
Logo
  • Aktuelt
    AKTUELLE EMNER
    Bekæmpelse af svindel Bæredygtig finans
    Det digitale samfund Forebyggelse af hvidvask
    Konkurrence Kriminalitet
    NYHEDER
    Nyheder Analyser
    Se alle emner
  • Gode råd
    Bolig & Realkredit
    Forstå dit realkreditlån Køb af bolig Sådan klager du over dit realkreditinstitut Den danske realkreditmodel
    Bank & privatøkonomi
    Lån i banken Forbered din finansielle fremtid Adgang til kontanter Indsigelse ved brug af betalingskort Sådan skifter du bank Sådan opretter du en erhvervskonto Sådan klager du over din bank Sammenlign bankernes priser Gældsrådgivning Derfor spørger banken om ID
    Investering
    Investering - om at investere Investeringsfonde Sådan klager du over din investeringsfond Investering i aktier og obligationer Skat og investering
    Det digitale samfund
    Sikkerhed på nettet Stop bankrøveriet i din egen stue
    Se alle gode råd
  • Tal & data
    Bolig & Realkredit
    Boligmarkedsstatistikken Boligudbudsstatistik Udlånsstatistik Restancer Flere tal om realkredit Udgivelseskalender for statistikker
    Bank & økonomi
    Finanssektorens bidrag til samfundet Svindel med netbank og betalinger Regnskabs- og nøgletal Kriminalitet og hvidvask Institutter, filialer & ansatte
    Renter
    Aktuel rente ved udbetaling af ratepension De danske referencerenter Ny risikofri referencerente for det danske kronemarked
    Investering
    Afkast, risiko og omkostninger Lukkede fonde Active share and tracking error Forklaring til statistikker Statistikker i Excel
  • Fagområder
    Fagområder
    Analyse Bank Europapolitik
    Investering Kapitalmarked Realkredit
  • Vælg site
    Arbejdsgiver
  • Aktuelt
    AKTUELLE EMNER
    Bekæmpelse af svindel Bæredygtig finans
    Det digitale samfund Forebyggelse af hvidvask
    Konkurrence Kriminalitet
    NYHEDER
    Nyheder Analyser
  • Gode råd
    Bolig & Realkredit
    Forstå dit realkreditlån Køb af bolig Sådan klager du over dit realkreditinstitut Den danske realkreditmodel
    Bank & privatøkonomi
    Lån i banken Forbered din finansielle fremtid Adgang til kontanter Indsigelse ved brug af betalingskort Sådan skifter du bank Sådan opretter du en erhvervskonto Sådan klager du over din bank Sammenlign bankernes priser Gældsrådgivning Derfor spørger banken om ID
    Investering
    Investering - om at investere Investeringsfonde Sådan klager du over din investeringsfond Investering i aktier og obligationer Skat og investering
    Det digitale samfund
    Sikkerhed på nettet Stop bankrøveriet i din egen stue
  • Tal & data
    Bolig & Realkredit
    Boligmarkedsstatistikken Boligudbudsstatistik Udlånsstatistik Restancer Flere tal om realkredit Udgivelseskalender for statistikker
    Bank & økonomi
    Finanssektorens bidrag til samfundet Svindel med netbank og betalinger Regnskabs- og nøgletal Kriminalitet og hvidvask Institutter, filialer & ansatte
    Renter
    Aktuel rente ved udbetaling af ratepension De danske referencerenter Ny risikofri referencerente for det danske kronemarked
    Investering
    Afkast, risiko og omkostninger Lukkede fonde Active share and tracking error Forklaring til statistikker Statistikker i Excel
  • Fagområder
    Fagområder
    Analyse Bank Europapolitik
    Investering Kapitalmarked Realkredit
  • Arbejdsgiver
  • Nyheder
  • Høringssvar
  • Presse
  • Udgivelser og pjecer
  • Aktiviteter
  • Om os
  • Extranet
  • Du er her:
  • Forside
  • Nyheder
  • Ny betalingsinfrastruktur i verdensklasse

Ny betalingsinfrastruktur i verdensklasse

Publiceret 21-11-2014
Ny betalingsinfrastruktur i verdensklasse

Med straksclearingen får de danske bankkunder nu for første gang mulighed for at overføre penge i realtid. Det betyder, at kunderne fremover kan overføre penge mellem hinanden, hurtigt, sikkert og let. Hvis en kunde eksempelvis vil købe en cykel eller en bil via en annonce på Den Blå Avis, kan kunden overføre penge til sælgerens konto via sin mobile netbank, og inden for få sekunder kan modtageren se at pengene er tikket ind.

-Straksclearingen er en underliggende motorvej til betalinger. Det er en god service, som vi mener lever op til de forventninger, som kunderne har til deres bank på betalingsområdet, siger underdirektør i Finansrådet Michael Busk-Jepsen og fortsætter:

-Vi vil gerne møde kunderne, dér hvor de er, og det gør vi med straksclearingen. Vi tror, at kunderne har en forventning om, at betalinger overføres så hurtigt som fx en sms eller en mail. Straksclearingen er hurtig, den er tilgængelig døgnet rundt, året rundt. Derfor er den velegnet til tidskritiske betalinger. Hvis man har glemt at betale en vigtig regning fx el, gas eller husleje, så kan betalingen sendes afsted til modtageren inden for få sekunder.

Også i Nationalbanken er der stor opbakning til straksclearingen.

-Straksclearingen er blevet til i et tæt samarbejde mellem Nationalbanken og de danske banker. Og vi glæder os over, at Danmark med lanceringen af straksclearingen har en infrastruktur, som er fremtidssikret og blandt de bedste i verden, siger afdelingschef i Nationalbanken Kristian Kjeldsen.  

Rimer på mobilbetalinger 

-Det er et konkurrenceparameter i forhold til andre aktører at sikre kunderne hurtigere overførselshastighed, og derfor at er det afgørende for bankerne at tilbyde denne service til kunderne, hvis man vil fastholde eksisterende og kapre nye kunder, siger områdedirektør Niels Skylvad fra Sydbank, som har været formand for styregruppen bag straksclearingen.

-Det bliver spændende at se, hvad straksclearingen gør for udviklingen af betalingsløsninger. Vi forventer, at mange af fremtidens betalingsløsninger indebærer overførsel i realtid, og dermed bliver baseret på straksclearingen. Det er en platform, som vi kan bruge til udvikling af fremtidige betalingsløsninger, og den rimer godt på mobilbetalinger, fordi overførselshastigheden passer rigtig godt ind i betalingsoplevelsen for mobilbetalinger, hvor kunderne har en forventning om at få pengene med det samme, siger Niels Skylvad videre. 

Digitale danskere

I dagligdagen kan straksclearingen være et alternativ til fx Dankortet i situationer, hvor forretningerne er tøvende med at udlevere varer til en værdi over garantien på 4.000 kr., før forretningerne har modtaget pengene. I stedet for at skulle vente et døgn eller i bedste fald flere timer, kan kunden få sin vare med det samme ved at benytte en straksoverførsel.

Ifølge Michael Busk-Jepsen har de danske bankkunder traditionelt været meget interesserede i at benytte nye, digitale betalingsløsninger til sig. 

"Det har vi set med ting som Dankort, Betalingsservice, netbanken, mobilbetalinger og vi ser det lige nu med bankernes mobile betalingsløsninger. Det handler grundlæggende om, at bankerne kan tilbyde de rigtige løsninger, og med straksclearingen er der nu skabt et fundament, som åbner mulighed for innovation og produktudvikling, forklarer Finansrådets underdirektør."

– Michael Busk-Jepsen

________________________________________________

Bankernes moderniseringsprojekt

Straksclearingen er sidste del af et stort morderniseringsprojekt for bankerne:

  • Vi startede i maj 2012 med at give forretningerne hurtigere adgang til weekendens Dankortomsætning – nu får de den mandag i stedet for tirsdag.
  • Dernæst gav vi kunderne mulighed for sammedagsoverførsel af meget store betalinger såsom overførsler via Nationalbanken.
  • I november 2013 lancererede vi et helt nyt system - intradagclearingen – som åbnede op for sammedagsafvikling af mindre betalinger.
  • Nu binder vi sløjfe på dette arbejde ved fra den 21. november 2014 at tilbyde danske bankkunder mulighed for at overføre penge inden for få sekunder, 24-7-365.
Projektet indebærer en investering på op imod en kvart mia. kr. for bankerne. Det følger anbefalinger fra IMF og baseres på internationale standarder for at fremtidssikre infrastrukturen. 
 
Bag projektet ligger et længerevarende forarbejde i regi af Nationalbankens Arbejdsgruppe om nationale betalingsoverførsler under ledelse af formand og Nationalbankdirektør Hugo Frey Jensen. Arbejdsgruppen bestod af yderligere repræsentanter fra Nationalbanken, Erhvervs- og Vækstministeriet, Moderniseringsstyrelsen, Digitaliseringsstyrelsen, Finanstilsynet, Forbrugerrådet, Dansk Erhverv, Nets, DI Handel og fra Finansrådet
 
Den moderniseringsløsning, som bankerne nu implementerer, imødekommer gruppens anbefalinger. 
________________________________________________ 
 

Straksclearingen

  • Straksclearingen er del af den samlede clearing, som hver dag flytter i størrelsesordenen 25 mia. kr. mellem danskerne.
  • Kunden skal vælge straksclearingen til i sin netbank.
  • Straksclearingen tilbyder kunderne realtidsoverførsler, hvilket betyder, at pengene er fremme hos modtager få sekunder efter, at afsenderen har trykket send.
  • Straksclearingen er altid aktiv. Kunderne kan benytte straksclearingen 24 timer i døgnet, alle årets 365 dage.
  • Der er en max beløbsgrænse på 500.000 kr. på enkelttransaktioner, og beløbsgrænsen er skalérbar. 
  • Realtidsløsninger er sjældne på verdensplan. Storbritannien har en, og Norge og Sverige er på vej med lignende løsninger. USA har fx ikke en realtidsløsning.
  • Straksclearingen er udviklet i tæt samarbejde med Nets, der også fungerer som leverandør og operatør af bankernes andre clearingsystemer.

Følg Finans Danmark

Finans Danmark  Amaliegade 7  1256 København K  Tlf.: 3370 1000  mail@finansdanmark.dk

  • Nyhedsbrevstilmelding
  • Cookiepolitik
  • Disclaimer
  • Privatlivspolitik