Nyheder Høringssvar Presse Udgivelser og pjecer Aktiviteter Om os Extranet
English
Logo
  • Aktuelt
    AKTUELLE EMNER
    Bekæmpelse af svindel Bæredygtig finans
    Det digitale samfund Forebyggelse af hvidvask
    Konkurrence Kriminalitet
    NYHEDER
    Nyheder Analyser
    Se alle emner
  • Gode råd
    Bolig & Realkredit
    Forstå dit realkreditlån Køb af bolig Sådan klager du over dit realkreditinstitut Den danske realkreditmodel
    Bank & privatøkonomi
    Lån i banken Forbered din finansielle fremtid Adgang til kontanter Indsigelse ved brug af betalingskort Sådan skifter du bank Sådan opretter du en erhvervskonto Sådan klager du over din bank Sammenlign bankernes priser Gældsrådgivning Derfor spørger banken om ID
    Investering
    Investering - om at investere Investeringsfonde Sådan klager du over din investeringsfond Investering i aktier og obligationer Skat og investering
    Det digitale samfund
    Sikkerhed på nettet Stop bankrøveriet i din egen stue
    Se alle gode råd
  • Tal & data
    Bolig & Realkredit
    Boligmarkedsstatistikken Boligudbudsstatistik Udlånsstatistik Restancer Flere tal om realkredit Udgivelseskalender for statistikker
    Bank & økonomi
    Finanssektorens bidrag til samfundet Svindel med netbank og betalinger Regnskabs- og nøgletal Kriminalitet og hvidvask Institutter, filialer & ansatte
    Renter
    Aktuel rente ved udbetaling af ratepension De danske referencerenter Ny risikofri referencerente for det danske kronemarked
    Investering
    Afkast, risiko og omkostninger Lukkede fonde Active share and tracking error Forklaring til statistikker Statistikker i Excel
  • Fagområder
    Fagområder
    Analyse Bank Europapolitik
    Investering Kapitalmarked Realkredit
  • Vælg site
    Arbejdsgiver
  • Aktuelt
    AKTUELLE EMNER
    Bekæmpelse af svindel Bæredygtig finans
    Det digitale samfund Forebyggelse af hvidvask
    Konkurrence Kriminalitet
    NYHEDER
    Nyheder Analyser
  • Gode råd
    Bolig & Realkredit
    Forstå dit realkreditlån Køb af bolig Sådan klager du over dit realkreditinstitut Den danske realkreditmodel
    Bank & privatøkonomi
    Lån i banken Forbered din finansielle fremtid Adgang til kontanter Indsigelse ved brug af betalingskort Sådan skifter du bank Sådan opretter du en erhvervskonto Sådan klager du over din bank Sammenlign bankernes priser Gældsrådgivning Derfor spørger banken om ID
    Investering
    Investering - om at investere Investeringsfonde Sådan klager du over din investeringsfond Investering i aktier og obligationer Skat og investering
    Det digitale samfund
    Sikkerhed på nettet Stop bankrøveriet i din egen stue
  • Tal & data
    Bolig & Realkredit
    Boligmarkedsstatistikken Boligudbudsstatistik Udlånsstatistik Restancer Flere tal om realkredit Udgivelseskalender for statistikker
    Bank & økonomi
    Finanssektorens bidrag til samfundet Svindel med netbank og betalinger Regnskabs- og nøgletal Kriminalitet og hvidvask Institutter, filialer & ansatte
    Renter
    Aktuel rente ved udbetaling af ratepension De danske referencerenter Ny risikofri referencerente for det danske kronemarked
    Investering
    Afkast, risiko og omkostninger Lukkede fonde Active share and tracking error Forklaring til statistikker Statistikker i Excel
  • Fagområder
    Fagområder
    Analyse Bank Europapolitik
    Investering Kapitalmarked Realkredit
  • Arbejdsgiver
  • Nyheder
  • Høringssvar
  • Presse
  • Udgivelser og pjecer
  • Aktiviteter
  • Om os
  • Extranet
  • Du er her:
  • Forside
  • Nyheder
  • Lettelse af virksomheders byrder er ren talmagi

Lettelse af virksomheders byrder er ren talmagi

Publiceret 20-05-2014
Lettelse af virksomheders byrder er ren talmagi

Virkeligheden for realkreditinstitutter og øvrige finansielle virksomheder er dog en helt anden. Her har de seneste års massive lovgivning medført et enormt ressourceforbrug for at kunne honorere de nye krav fra myndighederne.

Et af hovedproblemerne er den måde, ministeriet opgør de administrative byrder - den såkaldte AMVAB-metode. Et eksempel er gennemførelsen af EU's regler om kreditinstitutter og kapitalkrav (det såkaldte CRD IV-direktiv og CRR-forordning), som blev vedtaget af Folketinget i marts 2014. Her vurderede Finanstilsynet i lovforslaget, at gennemførelsen af reglerne ville medføre økonomiske konsekvenser svarende til 2.000 timer – dvs. lidt over ét årsværk for alle banker, sparekasser, realkreditinstitutter og øvrige finansielle virksomheder.

”Det er et tal, der er helt ude af trit med virkeligheden, når man ser på virksomhedernes reelle tidsforbrug i forbindelse med nye krav til afrapportering, risikomåling og risikostyring, dokumentationskrav og ændrede forretningsgange”, siger Jan Knøsgaard, vicedirektør i Realkreditrådet.

EU forordninger – som i stigende grad bruges til finansiel regulering – indgår desuden ikke i ministeriets opgørelser. Eftersom forordningerne har direkte virkning for virksomhederne, skal de ikke implementeres i dansk lovgivning – og dermed eksisterer byrderne ikke i ministeriets regnskab.

”Realkreditrådet anerkender, at regeringen ønsker at gøre en indsats for at nedbringe byrderne for virksomhederne. Det er der i høj grad også brug for, hvis den finansielle sektor skal kunne drive forretning og bidrage til vækst i dansk økonomi. Men den nuværende opgørelsesmetode viser ikke, hvordan EU og den nationale lovgivning i virkeligheden påvirker virksomhederne, og derfor er der brug for at få den ændret”, siger Jan Knøsgaard.

Følg Finans Danmark

Finans Danmark  Amaliegade 7  1256 København K  Tlf.: 3370 1000  mail@finansdanmark.dk

  • Nyhedsbrevstilmelding
  • Cookiepolitik
  • Disclaimer
  • Privatlivspolitik