Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.Læs mere om cookies

Nyt internationalt ID-krav til danske virksomheder, foreninger og fonde

Publiceret 14-09-2017
Nyhed

Alle juridiske enheder i EU, herunder danske virksomheder, foreninger og fonde der køber eller sælger værdipapirer i EU, skal have en såkaldt LEI-kode.

Fra 3. januar 2018 skal alle juridiske enheder i EU, herunder danske virksomheder, foreninger og fonde der køber eller sælger værdipapirer i EU, have en såkaldt LEIkode. Koden, der står for ”Legal Entity Identifier”, er et internationalt identifikationsnummer, som gør det muligt klart og entydigt at identificere hver enkelt selvstændig juridisk enhed. Det nye ID-krav, der forenklet kan ses som et internationalt CVRnummer, skal skabe større gennemsigtighed på markedet for finansielle transaktioner, afsløre økonomisk kriminalitet og være et værn mod fremtidige finanskriser. 

LEI-systemet udspringer af en beslutning fra G20-landene i 2011 om at skabe et internationalt identifikationssystem, der kan skabe større gennemsigtighed på værdipapirmarkedet. For myndighederne vil LEI-koden fx betyde, at det bliver lettere at overvåge og vurdere systemiske risici, og virksomhederne kan lettere gennemskue, hvem de handler med. Kravet om en LEI-kode gælder alle danske virksomheder, som ønsker at købe eller sælge værdipapirer, uanset hyppighed og omfang. Privatpersoner skal ikke have en LEI-kode. Selve LEI-koden erhverves hos en autoriseret LEI Issuing Organisation. Der er pt. ingen danske udbydere, men som udgangspunkt kan man selv vælge udbyder. Kontakt din bank for yderligere information.

Prisen for at oprette en LEI-kode svinger fra udbyder til udbyder, men ligger på omkring 100-150 EUR. Hertil kommer et årligt fornyelsesgebyr. 

Bag systemet står GLEIF (Global LEI Foundation) i Basel i Schweiz. De danske banker står hverken for udstedelse, håndtering eller fornyelse af koden. Indtægterne fra LEI-koderne skal ifølge GLEIF gå til administration, systemudvikling samt kundeservice og fordeles mellem de autoriserede udbydere af LEI-koder og det såkaldte Global LEI System (GLEIS), som administrerer selve LEI-databasen.

I Danmark er det Finanstilsynet, der har ansvaret for implementeringen af LEI-systemet.

 

Download fakta-arket om Lei-koder.

Læs mere hos Finanstilsynet.
Se listen over LEI-kode udbydere her. 
Læs mere om GLEIF. 

CB

Carsten Brink

Kommunikationschef

Spørgsmål og svar

Hvad er en LEI-kode og hvem skal have den?

Det er et internationalt identifikationsnummer, som alle juridiske enheder i EU, herunder danske virksomheder, foreninger og fonde, skal bruge, når de handler med værdipapirer,derivater mm. i EU.

Men jeg har jo et CVR-nummer, der identificerer mig – hvorfor skal jeg have et nummer mere?

Fordi CVR kun gælder i Danmark. En LEI-kode er en international kode og skal sikre gennemsigtighed, når der handles værdipapirer.

Hvornår skal jeg senest have en LEI-kode?

3. januar 2018.

Hvad koster det?

Prisen for at oprette en LEI-kode svinger fra udbyder til udbyder, men ligger på omkring 100-150 EUR.Hertil kommer et årligt fornyelsesgebyr.

Hvor køber jeg en LEI-kode?

Via en LEI Issuing Organization. Se listen her. 

Hvad sker der, hvis jeg ikke har en kode?

Så kan handler i EU ikke gennemføres.

Hvilken rolle spiller min bank?

Banken har egentlig ikke noget med LEI-koder at gøre.

Tjener min bank penge på, at jeg skal have en LEI-kode?

Nej.
De danske banker står hverken for udstedelse, håndtering eller fornyelse af koden.Bag systemet står GLEIF (Global LEI Foundation) i Basel i Schweiz.

Indtægterne fra LEI-koderne skal ifølge GLEIF gå til administration, systemudvikling samt kundeservice og fordeles mellem de autoriserede udbydere af LEI-koder og det såkaldte Global LEI System (GLEIS), som administrerer selve LEI-databasen.

Findes der danske udbydere?

Nej, der findes ingen danske udbydere på markedet.

Kan jeg selv bestemme, hvem jeg køber min LEI-Kode hos?

Ja, men visse LEI Issuing Organizations udsteder kun LEI-koder til nationale firmaer.

Hvem tjener penge på det?

GLEIF beskriver sig selv som en not-for-profit organisation, og de organisationer, der udbyder LEI-koderne må ikke tjene penge på det, men skal alene have dækket deres omkostninger.

Hvem har besluttet det her?

LEI-systemet udspringer af en beslutning fra G20-landene i2011 om – i lyset af erfaringerne fra finanskrisen – at skabe et internationalt identifikationssystem, der kan skabe større gennemsigtighed på værdipapirmarkedet.
For myndighederne vil LEI-koden fx betyde, at det bliver lettere at overvåge og vurdere systemiske risici, og virksomhederne kan lettere gennemskue, hvem de handler med.

Jeg handler kun sjældent værdipapirer. Skal jeg stadig have en LEI-kode?

Ja, i det øjeblik du ønsker at handle.

Min virksomhed skal hverken købe eller sælge. Skal jeg stadig have en LEI-kode?

Du behøver ikke en LEI-kode for at eje værdipapirer – det er først i forbindelse med handel, køb eller salg, at en LEI-kode er nødvendig. Også tegningsretter og aktieemissioner er omfattet.

Hvor kan jeg få mere information?

Hos Finanstilsynet, der har ansvaret for implementeringen i Danmark. Se mere her. Eller hos GLEIF, den internationale myndighed på området. Se mere her.

Få opdateringer på mail

For dig, der ikke vil gå glip af nyheder fra Finans Danmark.

Tilmeld nyheder

temp-bookmark

Finans Danmark er interesseorganisationen for banker og realkredit i Danmark. Vores medlemmer er realkreditinstitutter, banker, sparekasser, andelskasser og danske filialer af udenlandske banker.

Læs mere om Finans Danmark og vores arbejde