Høringssvar: Forslag om ændring af lov om forbrugslånsvirksomheder og andre love (del 2)

Publiceret 18-08-2022

Finans Danmark hilser forslaget om at lovregulere betalingsmetoden “køb nu, betal senere” velkommen.

Finans Danmark har tidligere – i samarbejde med Forbrugerrådet TÆNK – argumenteret for at lade denne slags kreditter være omfattet af et krav om kreditværdighedsvurdering for at sikre en tilstrækkelig forbrugerbeskyttelse, herunder at modvirke risikoen for overgældssætning.

Vi finder det således afgørende, at denne udbredte betalingsmetode underlægges de samme forbrugerbeskyttende regler som andre kreditter, der udbydes til forbrugere. Finans Danmark finder det derfor hensigtsmæssigt, at denne slags kreditter, samt udbydere heraf, omfattes af lov om forbrugslånsvirksomheder med tilhørende tilsyn, krav om kreditværdighedsvurdering, god skik-regler, ÅOP-loft, mv. samt af kreditaftaleloven.