En begrænset gruppe uden MitID vil blive afskåret fra netbank pr. 31. oktober 2022

Publiceret 27-10-2022
Nyhed

Politiken har i dag fejlagtigt beskrevet, at op mod 500.000 borgere ”står til at miste adgang til egne penge”, hvis de ikke får oprettet MitID inden mandag d. 31. oktober. Ingen mister adgang til deres penge. Hvis man ikke har fået MitD inden udløb af tidsfrist, vil man alene midlertidig blive lukket ude af sin mobil- og netbank, indtil man får MitID. Vurderingen er, at det kun vil omfatte ca. 25.000 borgere – og ikke 500.000, som beskrevet i Politiken.

Fakta er følgende:

  • Der er nu udstedt 4,7 mio. MitID. Inden for de sidste 6 mdr. er der ca. 5 mio., der har brugt NemID. Der er dermed en difference på ca. 300.000 brugere.
  • Af de 300.000 har ca. 1/3 slet ikke netbank, 1/3 kan umiddelbart migrere med NemID på mitid.dk uden yderligere behov, og 1/3 kan migrere med identitetssikring via pas i MitID-appen eller via borgerservice.
  • Langt hovedparten af de udestående brugere er lavfrekvente brugere, de har i et stykke tid ikke har haft adgang til netbank, og de har ikke har bedt om udsættelse.
  • Det er ikke adgang til egne penge, men adgang til netbank eller mobilbank, som kan være lukket pr. 31. oktober, hvis man ikke har fået MitID. Som kunde er man blevet varslet igennem både det offentlige via Digital Post og sin bank flere gange, men denne gruppe har, trods dette, endnu ikke valgt at oprette MitID. Det kan f.eks. skyldes, at behovet ikke har været der, hvis eksempelvis en ægtefælle eller partner håndterer bank-aktiviteter i familien.
  • En kundes bankforretning kører videre, uanset om man har adgang til netbank eller mobilbank. Man får penge ind på kontoen, ens overførsler kører over Betalingsservice, og man kan bruge sit betalingskort uden problemer.
  • Baseret på dialog med et par af bankernes datacentraler estimeres det, at antallet, der bliver afskåret fra at bruge NemID til at logge på netbanken d. 31.10.2022, er ca. 25.000 personer.
  • Man kan fortsat bruge NemID til offentlige hjemmesider efter 31.10.2022. Forsikringsselskaber og andre private tjenesteudbydere afgør selv, hvornår man ikke kan bruge NemID på deres hjemmesider.

 

Man kan få MitID på flere måder - også efter den 31.oktober 2022

  • Man kan få MitID enten ved at bruge NemID til at oprette sit MitID på hjemmesiden mitid.dk, ved at downloade MitID-appen og oprette MitID ved hjælp af sit pas, eller ved at tage en tur forbi Borgerservice.
  • Hvis man ikke har pas og har brug for at blive identitetssikret, kan det også ske via udkørende hjælp fra de fleste Borgerservice. Har man problemer med at komme i Borgerservice, skal man kontakte sin kommune.
  • Der findes generelt hjælp og vejledning mange steder, f.eks. også en videoguide på MitID.dk, som viser hvordan MitID appen kan benyttes med stemmestyring eller oplæsning.

 For borgere i udlandet med netbank gælder

  • Man kan få MitID ved at bruge NemID eller pasfunktionaliteten i MitID appen (dansk, færøsk eller grønlandsk pas).
  • For dem, der kun har udenlandsk pas, er der en funktionalitet på vej i MitID appen (snarest efter den 31. oktober 2022). Hvis man har akut behov for at få adgang til sin bank, skal man i disse tilfælde kontakte sin bank.

Camilla Thorning

Pressechef

Få opdateringer på mail

For dig, der ikke vil gå glip af nyheder fra Finans Danmark.

Tilmeld nyheder

Finans Danmark er interesseorganisation for bank, realkredit, kapitalforvaltning, værdipapirhandel og investeringsfonde i Danmark. Vores medlemmer er realkreditinstitutter, banker, sparekasser, andelskasser, danske filialer af udenlandske banker og investeringsfonde.

Læs mere om Finans Danmark og vores arbejde