Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.Læs mere om cookies

Netbankindbrud og phishing

Kriminalitet rettet mod bankerne via kundernes netbank er et stigende problem. Danmark oplevede det første netbankindbrud i 2006, og siden er antallet af forsøg på netbankindbrud steget hvert år.

Opgørelsen omfatter både de forsøg, der lykkes og ikke lykkes, samt det relaterede tab. 

Netbankindbrud (Fraud, Malware)
Antal registrerede forsøg på netbankindbrud omfatter sager, hvor der er sket indbrud eksempelvis ved installation af hacker-programmer på brugerens PC, mobil eller tablet, og fremgangsmåden kan være kombineret med bedrageri.

Social engineering (phishing m.v.)
Antal registrerede forsøg på social engineering omfatter sager, hvor brugeren lokkes til at afgive eller indtaste oplysninger (id, password og nøglekortkoder) til de it-kriminelle på baggrund af falske mails, SMS eller telefonopkald. Disse giver sig ud for at komme fra eksempelvis et velrenommeret selskab, en myndighed eller en ven.

Tab i DKK. 
Det beløb, som de it-kriminelle slipper af sted med. Banken dækker tabet for privatkunder. Beløbet korrigeres, såfremt nogle af pengene kommer retur.

 

Nedenfor findes statistik for ovenstående. For at se data længere tilbage i tid, da benyttes slideren ud for "Periode".
Desuden findes de konkrete tal nederst i tabelform, hvor der er mulighed for at se data for et enkelt år ad gangen.

Få opdateringer på mail

For dig, der ikke vil gå glip af nyheder fra Finans Danmark.

Tilmeld nyheder

temp-bookmark

Finans Danmark er interesseorganisationen for banker og realkredit i Danmark. Vores medlemmer er realkreditinstitutter, banker, sparekasser, andelskasser og danske filialer af udenlandske banker.

Læs mere om Finans Danmark og vores arbejde