Høringssvar vedr. minimumsfradrag i kapitalen for svage og misligholdte eksponeringer

Publiceret 06-04-2018

Finans Danmark har afgivet høringssvar til Finanstilsynet vedrørende et forslag fra EU-Kommissionen om minimumsfradrag i kapitalen for svage og misligholdte eksponeringer.

Forslaget indgår i en større pakke af tiltag fra Kommissionens side med henblik på at fremme en bedre håndtering af misligholdte lån og andre svage lån med stor risiko for tab (non-performing-eksponeringer) i europæiske banker.

Vi støtter denne dagsorden, men vi finder, at forslaget om et minimumsfradrag i kapitalen fokuserer for ensidigt på at skabe incitamenter til at afvikle eller sælge lån, hvor kunder er i vanskeligheder. Hvis Kommissionens forslag om et sådant ”back stop”-fradrag i kapitalen gennemføres, da finder vi det vigtigt, at forslaget tilpasses med henblik på at undgå særlige uheldige effekter.

Michael Friis

Chefkonsulent

Høringssvar vedr. forslag fra EU-Kommissionen om minimumsfradrag i kapitalen for svage og misligholdte eksponeringer

Proposal for a regulation of the European Parliament and of the Council on amending Regulation (EU) No 575/2013 as regards minimum loss coverage for nonperforming exposures