Høringssvar vedr. forslag til direktiv om beskyttelse af personer, der indberetter overtrædelser af EU-lovgivningen

Publiceret 29-06-2018

EU-Kommissionen har fremsat forslag til direktiv om beskyttelse af personer, der indberetter overtrædelser af EU-lovgivningen.

Med forslaget vil der blive indført fælles minimumsstandarder, der skal sikre en mere ensartet og øget beskyttelse af personer, der indberetter overtrædelser af EU-lovgivningen på tværs af en række udvalgte sektorer.

Finans Danmark er ved at analysere forslaget, men støtter helt overordnet formålet med forslaget, der skal bidrage til en stærkere beskyttelse af whistleblowere i EU. Forslaget indeholder dog umiddelbart også en række uklarheder, der kan give anledning til tvivl i praksis, og hvor der efter Finans Danmarks opfattelse derfor er behov for yderligere klarhed og præcision.

Jens Kasper Rasmussen

Seniorkonsulent

EU-forslag om styrket whistleblower-beskyttelse

Høring over Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om beskyttelse af personer, der indberetter overtrædelser af EU-lovgivningen