Høringssvar vedr. evaluering af gældsbufferen i et realkreditinstitut

Publiceret 20-02-2018

Finanstilsynet har sendt et udkast til ændring af lov om finansiel virksomhed i høring. I høringen indgår en evaluering af gældsbufferen i et realkreditinstitut.

Gældsbufferen tilsigter, at der er tilstrækkelig kapital til at kunne restrukturere eller afvikle et realkreditinstitut. I lovudkastet er lagt op til en ændring af niveauet for gældsbufferen for realkreditinstitutter, der er udpeget som systemisk vigtige, eller som indgår i konsolideringen med et institut, der er udpeget som systemisk vigtigt.

Det er væsentligt, at det i evalueringen er fastholdt at undtage danske realkreditinstitutter fra et NEP-krav og afvikling ved brug af bail-in værktøjet. Disse principper er fuldt ud anerkendt i EU-reglerne om krisehåndtering, og det skal der holdes fast i for at sikre fortsat finansiel stabilitet i realkreditten.

Til udformningen og indførelsen af et ændret niveau for gældsbufferen har Finans Danmark nogle bemærkninger, jf. vores høringssvar.

Mette Saaby Pedersen

Kontorchef

Høringssvar vedr. evaluering af gældsbufferen i et realkreditinstitut

Høring over lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, hvidvaskloven, lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. og forskellige andre love (del III)