”IT-kriminelle er blevet så dygtige til at lave falske hjemmesider, at flere og flere danske forbrugere bliver snydt. Fup-butikkerne ligner rigtige hjemmesider, men når man bestiller en vare i en fup-butik, risikerer man, at varen aldrig bliver sendt, at der bliver trukket et større beløb fra ens konto, end varen koster, eller at bagmændene sælger ens oplysninger videre til andre kriminelle” lyder det fra digitaliseringsdirektør i Finans Danmark Michael Busk-Jepsen.
Og IT-kriminelle, der oftest opererer fra lande som Kina og Rusland, er udmærket klar over, hvornår forbrugerne går efter de allerbedste tilbud, når de handler på nettet.
Se filmen om hvordan det gik Torben, da han net-shoppede sko og bukser.
Black Friday er et slaraffenland for IT-kriminelle
En ny undersøgelse (YouGov for Nordea) viser, at halvdelen af de voksne danskere har planlagt at handle på Black Friday og at det samlede beløb, danskerne forventes at købe for 2,04 milliarder. kr. Det er det hidtil absolut største beløb på en Black Friday herhjemme.
”De IT-kriminelle er der, hvor pengene er. Og pengene er store på Black Friday. Så når hver anden dansker forventes at handle i forbindelse med Black Friday er det slaraffenland for IT-kriminelle”, understreger kommunikationschef i e-mærket Toke Mølgaard.
Forbrugeren lokkes lidt for ofte til primært at fokusere på pris, og ikke hvem sælgeren er. Men som forbruger kan man mindske risikoen for at handle hos en fup-butik ved at følge ét konkret råd.
Spot en fup-butik
Fup-butikkerne ligner rigtige butikker. Men et af de steder, hvor de IT-kriminelle sjældent gør særlig meget ud af det, er ”Om os”-siden. Den vil typisk være usammenhængende, dårligt formuleret og fyldt med stavefejl. Derfor anbefaler Finans Danmark og e-mærket, at de danske forbrugere altid læser ”Om os”-siden, inden de handler hos en butik på nettet. ”Vi håber at danskerne med vores gode råd i baghånden føler sig trygge og får en god oplevelse med at handle på Black Friday”, slutter Michael Busk-Jepsen.
Læs mere på viholderhackerneude.dk og følg kampagnen på vores Twitter-profil.