Høringssvar: Godt udgangspunkt for revision af EMIR

Publiceret 19-05-2017

Finans Danmark og Børsmæglerforeningen finder det positivt, at Europa-Kommissionen med revisionen af EMIR lægger op til at forenkle krav og øge effektiviteten inden for derivatområdet.

Europa-Kommissionen præsenterede den 4. maj 2017 et forslag om revision af Europa-Parlamentet og Rådets forordning vedrørende regulering af OTC-derivativer, centrale modparter og transaktionsregistre (EMIR-forordningen).

Revisionen af EMIR indgår som led i Kommissionens REFIT-program, hvorfor der ikke er tale om grundlæggende ændringer i forordningens kernekrav, men nærmere tale om finjusteringer med henblik på 1) at forenkle kravene og øge deres effektivitet samt 2) at nedbringe uforholdsmæssige omkostninger og byrder.

Finans Danmark og Børsmæglerforeningen hilser såvel initiativet som begge formål særdeles velkomne og har alene to større ændringsforslag:

For at sikre datakvalitet og at rapporterede derivathandler matcher, foreslår vi ensidig rapportering af handler med derivater. Den tilgang er samtidig i overensstemmelse med praksis i såvel USA som Schweiz.

Derudover anbefaler vi, at der introduceres én EU-standard for rapportering.  Én fælles EU-standard vil bidrage til at øge sandsynlighed for match, hvilket vil gøre rapporteringen af derivathandler mere effektiv.

Helle Søby Thygesen

Kontorchef

Lars Ravn Knudsen

Kontorchef

Høringssvar - Revision af EMIR.

Ekstern link til høring.