Høringssvar: Forslag til lov om ændring af landbrugsstøtteloven

Publiceret 19-12-2017

Finans Danmark har afgivet høringssvar til Landbrugsstyrelsen vedr. forslag til lov om ændring af landbrugsstøtteloven(Pant i betalingsrettigheder efter grundbetalingsordningen).

Finans Danmark bakker op om intentionen om at bevare et velfungerende system for måden hvorpå der registreres pant i betalingsrettigheder, som har virket smidigt og effektivt, siden det blev indført i 2005.

Forslaget medfører, at pant i betalingsrettigheder også fremadrettet skal registreres hos Landbrugsstyrelsen, hvilket både er billigere og lettere for landbrugeren, end hvis pantet skal tinglyses. Samtidig betrygges retssikkerheden for de panthavere, der har fulgt den hidtil gældende praksis for registrering af pant i betalingsrettigheder.

Finans Danmark har også haft få konkrete bemærkninger og forslag til ændringer, som er beskrevet i detaljer i høringssvaret.

Emma Hach

Juridisk konsulent

Forslag til lov om ændring af landbrugsstøtteloven.

Høring over udkast til forslag til lov om ændring af landbrugsstøtteloven (Pant i betalingsrettigheder efter grundbetalingsordningen)